Pagina's

donderdag 8 juli 2010

Zoeken naar de juiste zonnebrand is als zoeken naar een speld in een hooiberg

Wat een hitte, wat een hitte! Een mooie dag dus om een aantal zonnebrandjes voor jullie uit te testen! Ik heb alles geprobeerd, van crèmes uit een fles, tot crèmes uit een spuitflacon en zonneolies.

Het meest enthousiast was ik gek genoeg over het goedkoopste product, de Hema sun invisible. Jammer genoeg kreeg ik hiervan wel een allergische reactie. Daarom heb ik ook een antiallergeen product getest, de Piz Buin allergy lotion. Mijn all-time favorite is toch wel de Lancôme Sôleil DNA guard, omdat ik daarvan gek genoeg geen allergische reactie krijg. De Delial van Garnier heb ik zowel in spuit- als in knijpfles geprobeerd. Een ander fijn product is de Nivea sun olie spray, die had ik in factor 4 en 6, om te kijken of daar een verschil tussen zit. Als allerlaatst product heb ik Albert Heijn zonnemelk geprobeerd in factor 10 (alleen UVA) hiermee waren mijn ervaringen zo slecht, dat ik de tijd niet eens ga nemen hem verder toe te lichten!

De Hema sun invisible zit in een fles met 200 ml en kost 9,95. Ik heb hem getest in factor 30, hoog. De spray filtert zowel UVA als UVB en is uitgerust met een zogenaamde 'DNA Protection' wat betekent dat hij de huid preventief helpt te beschermen tegen schadelijke invloeden van de zon. Wanneer je de sun spray op spuit, merk je dat je huid hem vrijwel meteen op neemt. Wanneer je het water in gaat, blijft hij transparant en laat hij geen witte strepen achter. De Hema sun invisible is 100% waterresistant*. De huid plakt niet en voelt glad aan. Daarbij komt nog het voordeel dat de spray geen geur achter laat. Vergeet hem niet goed te schudden voor gebruik, zodat alle ingrediënten goed worden gemengd. Wanneer ik dit product een cijfer zou moeten geven, krijgt hij van mij een dikke 8.

Het enige antiallergene product dat ik heb getest was de Piz Buin allergy lotion. Ik heb hem getest in SPF 15, medium. De fles bevat 200 ml en kost 20,95. Het product is speciaal ontwikkeld voor mensen met een huid die slecht tegen de zon zelf, of zonneproducten kan. De lotion filtert zowel UVA en UVB en bevat vitamine E. Vitamine E gaat huidveroudering tegen. Hij belooft je huid zacht te maken, dat vind ik op zich wel mee vallen. Ook is hij waterresistant* en dat heb ik natuurlijk even getest... Hij liet inderdaad geen witte strepen achter, maar toen ik in het water sprong werd het wel helemaal wit om me heen! Op de fles staat regelmatig herhalen en dat zou ik dus toch ook na het zwemmen nog even doen. Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een spuitfles, dus krijgt deze van mij een 7.

Het derde product dat ik heb getest was de Lancôme Sôleil DNA guard in SPF 30, 150 ml. Wat mij betreft het beste zonneproduct allertijden! Zou hij in een spuitflacon hebben gezeten, dan was hij een 10 waard geweest. Helaas is dat niet zo. Maar dat geeft niet, want de voordelen werken daar tegenop! Hij beschermt zowel tegen UVA als tegen UVB, zegt niet waterresistant* te zijn maar is dat wel (heb het getest!). Hij laat geen witte strepen achter en zit er na het zonnen nog steeds op. Daarbij komt nog eens dat hij antiallergeen is - zoals de meeste producten van dit merk. En oh, wat ruikt-ie lekker! Alleen de prijs valt misschien wat tegen: €33,30.

Van Garnier testte ik Delial ambre solaire, in spuitfles (SPF 15, 300 ml, €13,95 en SPF 30, 200 ml, €16,95) en de knijpfles (SPF 10, 400 ml). Laat je niet misleiden door de grootte, want in de knijpfles zit veel meer! Ook deze producten bevatten zowel een UVA- als UVB-filter en bevatten alledrie vitamine E om houdveroudering tegen te gaan. Op de flacon staat dat hij waterproof is, wat ook wel klopt, want hij blijft keurig zitten, maar wanneer je uit het water komt moet je er wel rekening mee houden dat je helemaal wit bent! Van dit product kreeg ik geen allergische reactie, tot mijn grote vreugde! Hij krijgt van mij een 7,5, omdat hij zowel in spuit- als knijpfles verkrijgbaar is. Had hij geen witte strepen achter gelaten, dan was het een 8 geweest...

Tussen de Sun oil spray SPF 4 en SPF 6 (beiden €8,45) uit de Nivea sun lijn heb ik geen verschil kunnen ontdekken. Eigenlijk zijn SPF 4 en 6 natuurlijk veel te laag en is het ook hiermee niet verantwoordelijk om de zon in te gaan. De Jojoba-olie verzorgt en verzacht de huid en bevordert intense en egale bruining van de huid. Dit kan ik beamen, vorig jaar heb ik de lijn namelijk meerdere malen gebruikt. De sprays bevatten allebei de sprays UVA en UVB, ze ruiken heerlijk, maar niet overdadig. De olie trekt snel in en is écht water resistant. Ben je dus budget gebonden, dan is dit ook zeker een aanrader! In een fles zit 150 ml. Hij krijgt een 7,8.


* Wanneer ik het heb over waterresistant wil dat zeggen dat het zonneproduct onder water blijft zitten. Toch wordt er ten allertijden aangeraden het product na het zwemmen opnieuw aan te brengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten